Tilskuerinformation

Velkommen til Danmarks største og mest professionelt afviklede konkurrence for fjernstyrede biler. Konkurrencen eller løbet som det kaldes, er en årlig begivenhed som har fundet sted siden 2001. Ophavsmanden bag løbet er Kim Bendiksen fra Dansk Hobby Import, som senere er kommet til at hedde RC Kongen. Efter flere år som forhandler, distributør og teamchef for sit eget hold af kørere, følte han at der var grundlag for et stort internationalt race for el-drevne fjernstyrede biler i størrelse 1:10.

Han kontaktede den lokale klub, Odense Minirace, og sammen har de siden afholdt løbet DHI-CUP til glæde for kørere fra, USA, Japan, Finland, England, Frankrig, Schweiz, Belgien, Rusland, Tyskland, Holland, Tjekkiet, Sverige, Norge. Blandt kørerne er der flere tidligere og regerende verdensmestre og europamestre. De lever af og for at køre fjernstyrede biler, og måden denne gren af motorsporten bliver dyrket på, er sammenlignelig med andre former for professionel motorsport som DTC, Rally og Formel 1.

Bilerne er skala 1:10. I DHI Cup 2019 køres der med de såkaldte Touring Cars og 2- eller 4 hjulstrukne offroad biler. Touring cars, som vi kender fra fjernsynet i form af DTC, og DTM. Disse ligner altså lidt biler som kører på gaden. Dertil offroad biler der bedst kan sammenlignes med de køretøjer der bla. kan ses i ørkenløbet Paris Dakar. For touring cars vedkommende kræver reglementet netop at bilerne er små kopier af rigtige biltyper. Denne regel er ikke gældende for offroad. Reglementerne er i øvrigt internationalt vedtagne og er ligesom med meget andet indenfor bilsporten nøje beskrevet. Producenterne og de forskellige professionelle teams har derfor nogle faste rammer at køre inden for. Bilerne er drevet af 7.4 volt lithium polymer batteripakker på 5000Mah eller højere og en 540 size kulløs motor.

De skal kunne køre i 5 minutter som et heat og en finale varer. I bilerne er der små elektroniske tællerbrikker, som fortæller en PC, bilernes omgangstider og heat. Bilerne er uafhængigt affjedret og bygget på letvægtsmaterialer så som kulfiber og titanium. Alle bilerne er kit-cars, dvs. de er bygget fra bunden og op, og hver en skrue kan skiftes eller justeres. Støddæmperne er rigtige olie støddæmpere med tryk, fjeder og justerbar dynamisk og statisk affjedring. Hjulhældning, længde, højde og aerodynamik kan justeres. Det betyder, at der stilles store krav til køreren, når bilen skal indstilles optimalt efter baneforholdene. Derudover skal køreren styre bilen lige til grænsen. I touring car er motorerne, alt efter klassen der deltages i, en fastlagt Super Stock motor på 13.5 turns eller helt fri i modified klassen. I Offroad er motorerne fri i begge klasser da der her er så mange andre afgørende faktorer at det ikke nødvendigvis er den hurtigste motortype der er bedst. Se beskrivelser af motorerne nedenfor.

Radiostyring:

Bilen bliver kontrolleret af meget avancerede fjernstyringer, som udover at give køreren fuld kontrol over bilen over store distancer, også yder et fuldstændigt stabilt signal der for de flestes vedkommende er af typen 2.4GHz. Den mindste bevægelse fra køreren på fjernstyringen og bilen reagerer i løbet af milli-sekunder. Faktisk beskriver mange af de dygtige kørere det, som om bilen er en del af dem selv. Senderen eller fjernstyringen gør dog ikke det hele alene, det kræver også en ordentlig modtager og nogle solide men lynhurtige digitale servoer i bilen. Tilsammen giver de køreren fuld kontrol over racervognen.

Dæk:

I motorsport er dækkene det vigtigste næstefter køreren, det samme gælder i fjernstyrede biler. For at gøre forholdene så ens for alle og begrænse udgifterne for deltagerne, valgte Kim at lave begrænsning på dækkene til dette løb. Alle dæk er mærket med kørerens nummer. Disse er de eneste tilladte, og gør konkurrencen endnu hårdere og tættere. Det er nu op til køreren at afstemme sin bil og evner til disse dæk.

Super Stock:

I super stock kører man med en begrænsning på 13.5 turns kulløs motor. Det sikrer lige forhold for alle, og sætter virkelig kørerens evner som chauffør og mekaniker på en prøve.

Modified:

I touring car modified anvendes også motorer af kulløs type, men uden begrænsning (turns), de skal dog være indenfor bestemte mål, altså diameter og længde. Dette er klassens Formel 1, og disse biler skyder en enorm fart kun begrænset af banens længde her i Odense Arena. Motorerne tager omkring 75.000 omdrejninger i minuttet ved 7.4 volt, og bilerne kan opnå hastigheder tæt på de 100km/t . Her i hallen kører de nok omkring de 60-70km/t, men de når til gengæld den hastighed på under 3 sekunder.

Løbsafviklingen:

Udover Odense Minirace’s trofaste medlemmer, har Kim også hyret professionel speaker fra England og dertil dommere. Måden man afvikler dette løb med næsten 250 deltagere på er følgende:

Fredag er der fri træning for kørerne på både touring car og offroad banerne. Så har de mulighed for at trimme bilen og lære banerne at kende. Hver kører er opdelt i heats bestående af 10 kørere, som er det maksimalt tilladte på banen af gangen. Sidst på dagen køres der en kvalifikationsrunde. Det betyder, at man i et givent heat, bliver sluppet afsted på banen, med 1 sekunders interval og kun kører mod uret. Ligesom vi kender det fra enkeltstart i cykling. Den kører der opnår flest runder på banen på 5 minutter af alle i sin klasse (enten 13.5 turn eller modified), har vundet og får tildelt 150 point. Ved samme antal runder, sammenligner man sluttiden på den sidste runde. For eksempel 20 omgange på 5 minutter og 10 sekunder. kørerne får nemlig lov at afslutte den runde de er i gang med, når de 5 minutter er gået. Den næst hurtigste får så 148 point og derefter følger de næste med 1 points interval. 147,146 osv…

Lørdag køres der 3 runders kvalifikation. Hvor reglerne er de samme. Enkeltstart, hurtigste tid giver point osv. Det inspirerende ved kvalifikationen er netop som i enkeltstart, at køreren og bilen yder sit maksimale på banen. Det er mand og maskine mod uret og elementerne. I dette tilfælde tæppet! Når alle 4 runders kvalifikation fra fredag og lørdag er kørt, bliver kørernes 2 bedste point lagt sammen. De 10 med flest point kommer i en A-finale, de næste 10 i en B-finale, osv. osv. Når finalerne er fundet, skal de 10 kørere dyste mod hinanden under dommernes opsyn, ligesom man gør det i formel 1. De bliver placeret efter startnummer i båse på banen, fra 1 til 10. Når start signalet lyder, er finalen i gang, og bedre og tættere på rigtig race kan man ikke komme. Konkurrencen og adrenalinet er ikke uden sammenligning med motorsport på allerhøjeste sted. Det er ganske enkelt utroligt overskueligt, og samarbejdet med OCC, har i år givet os de bedste betingelser med en strålende hal og en overskuelighed for dig som tilskuer. Der er mulighed for både race, mad og drikke i én og samme hal. Velkommen til !

Med venlig hilsen,

Odense Minirace og OCC